Programma
Bij een verkeerslicht is akoestische signalering voor mensen met een visuele beperking onmisbaar. Want denk je eens in dat je alleen maar kunt horen of het groen of rood is! Sweco onderzocht samen met CROW de gebruikersbehoeften en mogelijkheden voor een betere inrichting van akoestische signalering. De eerste bevindingen vormen de basis voor een landelijke standaard.
Er is een update van de voor veel deelnemers bekende CROW ‘Richtlijn ontruimingstijden verkeersregelinstallaties 2013’. De nieuwe richtlijn met de titel ‘Richtlijn ontruimings- en intergroentijden verkeersregelinstallaties 2024’ is een beperkte actualisatie. Daarom in het kort: wat is er nieuw en hoe helpt de nieuwe richtlijn bij het komen tot veilige en efficiënte verkeersregelingen?
Meer informatie volgt binnenkort.
iVRIs maken het mogelijk om kruispunten slimmer te regelen, door middel van ontvangen data over voertuigen en fietsers. Hiervoor worden ook wegkantsensoren ingezet. Maar zijn deze wel echt nodig als we toch al apps en floating car data hebben?
Verkeerlichten maken deel uit van een keten: techniek, organisatie en de factor Mens. Zij doen samen hun ding om de verkeersstromen te optimaliseren. Maar wat als de integriteit van de toegepaste data niet gewaarborgd kan worden (van wie het komt)? Of de vertrouwelijkheid van de keten onvoldoende is geborgd (wie kan erbij)? Of in het uiterste geval: de data helemaal niet beschikbaar is – en de systemen het helemaal niet meer doen…?
In 2015 zijn wegbeheerders gestart met de uitrol van de iVRI. Dit is tot nu toe niet altijd vlekkeloos verlopen en er wordt her en der getwijfeld over de meerwaarde. Toch gaat de iVRI een belangrijke rol spelen in de toekomst. Het is wel zaak dat we de problemen gaan oplossen.
Vanuit het beleid “Amsterdam veilig en leefbaar” is in december 2023 een groot deel van het Amsterdamse doorgaande wegennet aangepast naar 30 km/u. Dit heeft impact op geregelde kruispunten. Verkeerslichten zijn niet gangbaar bij een snelheid van 30 km/u. Welke wijzigingen zijn noodzakelijk, wenselijk en zijn verkeerslichten eigenlijk nog noodzakelijk?
Leefbare en aantrekkelijke straten met meer ruimte voor voetganger, fietser en openbaar vervoer. Steeds vaker is dit de ambitie van wegbeheerders. Verduurzamen en een prettiger verblijfsklimaat is de inzet. Als we binnen deze mobiliteitstransitie willen regelen op multimodale beleidsdoelen, dan is het nu tijd om kleur te bekennen.
We werken aan de brede welvaart. Er is een mobiliteitstransitie nodig in de stad. De fiets speelt daarin een belangrijke rol. We leggen fietspaden en stallingsmogelijkheden aan. Maar hoe kun je de fiets faciliteren met verkeersmanagement? En welke mogelijkheden biedt een verkeerslicht daarbij? Enkele ervaringen en inzichten vanuit SmartwayZ.nl.